Ez az Xcode bemutató az Xcode 9.4.1-es verzióval készült. Ha korábbi verziója van akkor javaslom, hogy frissítse azt a legújabb Xcode verzióra.
Itt megtudhatja:
A végére az Xcode-nak egy alapvető megértése, hogy hogyan lehet navigálni a fejlesztői környezetben, és hogyan hozható létre az első Xcode projektünk.
1. Hol tudom letölteni Xcode?
A legegyszerűbb módja a letöltésnek, hogy megnyitjuk az App Store-t és kattintunk a letöltésre.
Vagy meglátogatjuk az Apple fejlesztői oldalt oldalt és letöltjük innen az Xcode-ot.
2. Az Xcode Interface
Itt is megtalálható Apple dokumentáció Xcode.
Nézzük meg az alábbi Xcode 9.4.1-es ábrát. Ha nem így néz ki akkor frissítsük a legújabb verzióra.
Látható, hogy az ábrán 5 terület van jelölve
A területeknek be lehet állítani a méretüket csak vigyük az egeret a területek széleihez és húzással állíthatóak a méretük. Vagy ha el akarjuk rejteni a területet akkor “View” fülön megtalájuk a lehetőset rá vagy a jobb felső sarokban látható elemekkel.
3. A Navigator Area
Ezen a területen több különböző választható navigátor is van. Pl.Project navigator, Source Control navigator, Symbol navigator stb..)
Project Navigator
Itt látni lehet az összes fájlt ami a projelthez van társítva.
A projekten belül is létre lehet hozni fájlokat vagy csopotokat a fájlok szervezéséhez. Jobb klikk az egérrel és láthatóak a választható lehetőségek.
Keresés Navigator
A keresési navigator fülön könnyen lehet keresni a projekten belül fáljokat vagy kód részleteket.
Probléma Navigator
A kérdés vagy probléma navigator megmutatja, hogy mely fájlokban van hiba és lehetőseg mutat a javításra is.
Amikor elindítjuk összeállítani az alkalmazást és hibát vagy javítási módosítást ajánl az Xcode akkor piros vagy sárga színnel fogja megjeleníteni az adott fájlnál a javítandó részletet.
A figyelmeztető sárga színű jelzésekre nem kell mindig feltétlenül sok figyelmet szentelni neki.
Szerkesztő terület
Ennél a területnél történik a kódolás!
A navigator részen ha rákattintunk egy fájlra akkor megnyílik a szerkesztőben.
Háromféle szerkesztő nézet vanA szerkesztő területnek három különböző nézete van.
A szerkesztő terület nézet váltása:
A bal szélső gomb egypaneles szerkesztési nézet.
A középső gomb a kétpaneles szerkesztési nézet.
A jobb szélső gomb a Version szerkesztő panel.
Részletesebben itt lehet olvasni róla Apple dokumentáció .
Interface Builder megtekintése
Az Xcode rendelkezik felületépítő vagy ha úgy jobban tetszik vizuális tervezővel is. Ahol különböző elemeket objektumokat lehet rárakni a tervező felültekre.
5. A Utility terület
A Xcode program területe áll két ablaktábla: az ellenőr ablaktábla és a könyvtár ablaktábla.
Jobb oldalt az Utility terület két részből áll.
Az ellenörző panelen különböző ablaktáblák vannak. Ha egy fájlt kijelölünk akkor megmutatja a különböző tulajdonságokat és módosíthatjuk a kiválasztott elemeket.
A könyvtár panelen is több ablak közül lehet választani.
6. A Debug terület
A debug terület megmutatja a konzol kimenetet. Itt lehet látni a különböző log bejegyzésket vagy a futtatáskor bejegyzett műveleteket lehet nyomon követni
7. Eszköztár
A bal szélső gombot ha megnyomjuk akkor lefuttatjuk az alkalmazást a kiválasztott szimulátoron vagy eszközön.
Ha a gombot nyomva tartjuk akkor több lehetőség közül is lehet választani.
Teszt: Tesztelje az unit elvégzését, ha a projektben vannak.
Profil:Az alkalmazás különböző szempontjainak mérésére szolgáló profil, például teljesítmény, memóriahasználat stb.
Analyze:Elemezze, hogy az Xcode analizálja a kódot, és ellenőrizze a lehetséges szivárgásokat vagy rossz gyakorlatokat.
Ezekről az intézkedésekről az Apple iOS Dokumentációban olvashat bővebben.
A Stop gomb melletti legördülő menüben lehet választani a különböző szimulátor tipusok között vagy csatlakoztatott eszközök között.
8. Az IOS szimulátor
A Xcode alapből tartalmazza az iOS szimulátort is. A szimulátorban majdnem minden lefordított kód vagy alkalmazás tesztelhető. De a legtöbb projekthez vagy alkalmazáshoz szükség lesz egy valós készülékre is!
Mi a következő lépés?
Nagyon sok beépitett funkció van még az Xcode vagy szimulátor programban amit még be lehetne mutatni. A következő lépésben elkezdünk programozni és készítünk egy Demo Alkalmazást.